Cahier | Dit heeft geen niveau

05 februari 2015

Beoordelen in het kunstonderwijs staat altijd ter discussie. Het is daarom belangrijk om op zoek te gaan naar de juiste beoordelende woorden die de steeds strakker geformuleerde termen en criteria moeten onderbouwen.

Deze uitgave inventariseert en bekritiseert het taalgebruik dat docenten gebruiken tijdens beoordelingen. Het blijkt dat de juiste objectieve woorden niet altijd gevonden worden om op een heldere en nauwkeurige manier het werk van kunstenaars te beoordelen. Het materiaal is verzameld tijdens workshops met de studenten waarbij ze uitdrukkelijk op zoek zijn gegaan naar de betekenis van de woorden die gebruikt worden en of die iets te maken hebben met een oordeel over het niveau van het werk. Een stevige theoretische onderbouwing, door Anke Coumans en een poëtischer benadering van Henk Marseille, vullen het hart van de uitgave. Inclusief een infographic die aangeeft dat alle woorden met elkaar verbonden zijn behalve een. Het woord ‘niveau’.

 

Product_Dit-heeft-geen-niveau-3Product_Dit-heeft-geen-niveau-2Product_Dit-heeft-geen-niveau-1Product_Dit-heeft-geen-niveau-4Product_Dit-heeft-geen-niveau-5Product_Dit-heeft-geen-niveau-6

 

Product_Dit-heeft-geen-niveau-8

 

 

Product_Dit-heeft-geen-niveau-9