Geschiedenis

27 januari 2015

1986-1991

Tijdens het eindexamenjaar op de Gerrit Rietveld Academie (1991) is de fascinatie voor maatschappij en de media ontstaan. Een groot project voor de Anti-apartheidsbeweging Nederland (AABN), onder begeleiding van Frank Beekers, sloot daar perfect bij aan. In het jaar voordat Nelson Mandela werd vrijgelaten organiseerde de AABN de grootste demonstratie ooit op het Museumplein in Amsterdam. Samen met klasgenoten Kok Korpershoek en Hein van Putten maakten we het podiumontwerp (meer dan 100 meter breed).

Bij het NRC handelsblad, onder begeleiding van Willem van Zoetendaal, leerde ik wat het is om een redactioneel ontwerper te zijn. Ordenen, hiërarchie aanbrengen, inhoud en het verhaal koppelen aan spannende beelden en teksten. Ondanks de deadlines scherp zijn op wat je veroorzaakt met je ontwerp, onder grote tijdsdruk gewoon blijven ontwerpen alsof je alle tijd van de wereld hebt. Volgende week weer een kans om het beter te doen.
Dat ‘beter doen’ is een drijfveer die tot de dag van vandaag aanwezig is. Continue werken aan persoonlijke en vakinhoudelijke groei is een tweede natuur geworden. ‘Nieuwsgierig’ is het kernwoord hier.

1991-2000

De ontwerper was in die tijd vooral vormgever en de vragen van de opdrachtgevers waren productgericht. De inhoud van de verhalen was bepaald en die strookte nogal eens niet met het doel van de publicatie. Al snel was de stap genomen om ook mee te gaan denken over de inhoud in relatie tot het verhaal en het beoogde doel.
Twee invloedrijke opdrachtgevers die deze aanpak omarmden waren muziekuitgeverij Staalplaat en het Impact Festival. Alleen de uitgangspunt stonden vast: de muziek en het festivalprogramma, de rest was aan mij.

4D ontwerp

Ondertussen werkte ik met Akkie Bosje aan een serie audiovisuele producties voor de KRO televisie. Experimenteren met het ritme en de cameratechniek en later in het proces het creëren van soundscapes en muziekjes. Een grote serie (130) van korte animatiefilms vertelde in 11 seconden moest de kern van het programma dat volgde (Bumpers voor KresjCrash). Nederlands Wereldnieuws was de volgende stap. Een eigen programma met als thema: de geschiedenis herhaald zichzelf.
Tot dan toe werden de films geanimeerd met grafisch materiaal. Een verrassende en daardoor opvallende aanpak in de wereld van animatie. Een serie van 6 leaders voor het Holland Animation Film Festival werd gemaakt met behulp van fotografie. De beweging van de danser werd in stappen gefotografeerd en tot leven gebracht door middel van animatie.

1997 tot nu

Maatschappelijk betrokken

Er is niet veel dat mensen zo raakt als hun woning en woonomgeving. Daarom zijn de stad, de woningbouw en z’n bewoners inspirerende thema’s. Deze brede maatschappelijk gedreven thema’s zijn aanleiding voor vele soorten verhalen. Van het aantrekkelijk maken van de stad voor buitenlandse investeerders tot het informeren van bewoners van sociale huurwoningen.
Opdrachten komen uit verschillende sectoren: van de gemeente Amsterdam (citymarketing) tot de Amsterdamse federatie voor woningcorporaties (communicatie), van Buitenwijk (wetenschap) tot het De complete stad (stadsontwikkeling).

PROJECTEN

 

Proces_wonen1

Proces_wonen2

Proces_sociaal

 

Wetenschap en praktijk

Informeren en inspireren wordt in de loop van de jaren steeds meer de kern van de werkzaamheden. Aanleidingen te over in de wereld van de Hogescholen en Universiteiten. Bruggen slaan tussen wetenschap en praktijk is belangrijker dan ooit. Enthousiaste onderzoekers vertellen graag en veel over hun onderwerp. De theorie is nogal eens weerbarstig en de ‘light’ versie van een proefschrift is dan ook niet eenvoudig gemaakt.

PROJECTEN

 

Proces_kunst