interdisciplinair projectonderwijs | Re-Define

03 augustus 2015

In het vierde jaar bieden we de studenten een interdisciplinair project aan. Studenten van alle HKU richtingen kunnen kiezen uit verschillende samenwerkingsvormen die verschillende doelstellingen hebben.
Aan elke werkvorm worden opdrachtgevers gekoppeld die elk hun eigen opgave inbrengen. Hier het complete verhaal www.membranen.nl

Zest-presentatie

realiseer je idealen en verander de wereld

Re-Define biedt studenten de kans om samen te werken bij het realiseren van hun eigen idealen:
“Re-Define is een vrijplaats voor conceptontwikkeling over sociale, politieke of culturele onderwerpen. Ongevraagd engagement staat voorop. Onderwerpen die je bezig houden, waar je misschien zonder dat je er erg in hebt, altijd mee bezig bent. Waarvan je denkt: dit kan anders, dit moet beter.
Of je nu een rebelse activist of een romantische idealist bent: bij Re-Define bepaal je zelf wat je bezig houdt en wat je wilt bereiken in de wereld. Je start je eigen project en onderzoekt je onderwerp totdat je er alles van weet. Je onderzoekt vervolgens je eigen doelen en stelt ze scherp.
Door de grote betrokkenheid ben je in staat om met een inhoudelijk sterk verhaal en 100% gemotiveerd je partners aan je te verbinden. Jouw project kan op deze manier in co-creatie uitgroeien tot een waardevol concreet product.”

Volg ons via Facebook Re-Define groep
Re-Define is onderdeel van het Membranen project Membranen

Vrij laten of sturen?

Als coaches zijn we binnen het Membranenproject constant op zoek naar de balans tussen sturend lesgeven en volledig vrij laten. Het laatste heeft vorig jaar fantastische bezielde projecten opgeleverd. De studenten hebben in hun eigen tempo ongelofelijk veel in gang gezet en geleerd. Er werd een beperkt aantal “deliverables” gevraagd. De begeleiding zat vooral in kritisch bevragen van de projecten en het op gezette tijden aanbieden van oefeningen ter reflectie en aanscherpen/verbeteren van de groepsprocessen. De formele beoordeling deden we per groep. De individuele beoordeling werd door middel van peer-assessments gedaan.

Deze zelfsturende manier van studeren bracht een nadeel met zich mee: de lastige zaken werden vooruitgeschoven. Ondanks continue bevragen van de coaches. Dat resulteerde in eindwerken die soms onder de maat bleven. Onze evaluatie bracht de conclusie dat we de vrijheid zelfsturend te zijn voor een klein deel moesten opofferen ten behoeve van een goede conceptplanning.

Ambities en taakverdeling expliciet maken

Dit jaar hebben we daarom, in gesprek met de studenten, via een spelbord ambities, taakverdeling en planning in beeld gebracht. Uitgangspunt: 8 processtappen en 22 ECT’s. Te schools voor de een, een life saver voor de ander, blijkt nu. Volgend jaar gaan we het spel samen met de studenten ontwerpen om ze ook dit proces zelf te laten ervaren. Je bent nooit te oud om te leren.

Membranen- Ontwikkel_je_eigen_projectplan

Membranen- Ontwikkel_je_eigen_projectplan

Studieplan_Ambities1

Studieplannen1

Membranen goes public

Aan het eind van het eerste semester presenteren alle teams hun projecten. De nadruk ligt daarbij op het proces. Zowel het groepsproces als het projectproces. Ondertussen worden er natuurlijk ook stiekem wel heel erg goede dingen gemaakt.

IMG_4077_655

IMG_4087_655

IMG_4088_655

IMG_4086_655

IMG_4089_655

IMG_4085_655