Familiebedrijf in de markt | Zaanlandia Blik

08 februari 2015

In 1907 vestigde F.W. Kriek zich zelf als zelfstandig ketellapper in Krommenie. 108 jaar later is Zaanlandia Blik inmiddels uitgegroeid tot een succesvol familiebedrijf als producent van blikverpakkingen.

De relatie met LandofPlenty begon in 2006, een jaar voordat het bedrijf 100 jaar zou bestaan. Een lang gekoesterde wens van Jan Kriek, de vader van de huidige directeur Daan Kriek, was om dat jubileum te vieren met een boek.

mensen eerst

Het basisconcept werd samen met Arjan Broers uitgewerkt. Het moest een boek worden over mensen. En over blikverpakkingen. In die volgorde. Met hoofdstuktitels als Aandacht en vertrouwen, Uitvinders en trouw, Traditie en vernieuwing, Visie en trots. Oud medewerkers, opdrachtgevers, leveranciers en familie, mochten hun favoriete blikverpakkingen kiezen. Een recyclingproject op een middelbare school toont de maatschappelijke betrokkenheid en natuurlijk ontbreekt een tijdlijn met de belangrijkste ontwikkelingen in de bedrijfshistorie niet.

aanscherpen mediamix

In de jaren erna werd de huisstijl aangescherpt, de website gebouwd, een webshop geopend, aanvullend foldermateriaal geproduceerd. De mediamix is afgestemd op de contactmomenten met de klanten. Ze moet snel en helder communiceren in de snelle wereld van inkopers en reclamebureaus. Ze moet bijzonder zijn, maar ook weer niet tè. Ondertussen ontstonden mooie blikverpakkingen die vaak ook als marketing tool werden ingezet.

Proces_Zaanlandia_blikverpakkingen

cultureel erfgoed

Een mijlpaal van recenter datum is de verhuizing van ‘de blikfabriek’. De oude was te klein en kon niet meer mee in de ambities. De schoonheid van het culturele erfgoed zou voorgoed verdwijnen dus we hebben twee fotoboeken gemaakt: een voor en een na de verhuizing.